O nás

V roce 2004, když mi bylo 17, jsem vyvinul svůj první internetový přepravní systém. Firma INTEL mne pozvala na veletrh INTEL ISEF v USA, který byl impulsem pro můj začátek podnikání v dopravě. V roce 2008 přišla krize a podnikání mne sotva uživilo. Naši zákazníci hledali levnou dopravu malých zásilek z Německa. Sám jsem po večerech dával dohromady staré horské kolo a díly kupoval na eBay.de. Přeprava do ČR byla drahá a pomalá. Jednoho dne jsem odjel do Německa to zkusit změnit. Dnes přes naše sklady odbavujeme přes 200 000 zásilek ročně pro 145 000 zákazníků.

Ondřej Krabs, jednatel

Historie

2008 - 2015Container
Obstaráváme paletové a celokamionové přepravy po Evropě, ale třeba i staré auto v kontejneru z USA. Občas nám volají řidiči v noci s problémy typu: „Jsem daleko za polárním kruhem a zásilka je širší než návěs." Nebo volá zákazník: „Uvízl jsem s lodí na moři. Zásilku naložím pozítří, počkejte v přístavu. Pomoc pro mne přijede za 24 hodin." Jiný víkend řešíme úhradu pokuty v Rakousku za řidiče, kterého odesílatel v Itálii přetížil a celý kamion je zabaven policií. Doprava je velmi dobrá škola zvládání stresu. S programátorem Petrem Sidorem stále vymýšlíme inovace v systému a soustředíme se hlavně na přepravy mezi ČR, Německem a EU. Začínáme také balit zásilky na nakládkách a více pracovat s fyzickými zásilkami.

2010
Na oběd mne pozval zakladatel největší cestovní agentury INVIA, který mi poskytuje pár dobrých rad a jiný pohled na svět e-commerce. Kontaktoval mě i majitel služby Shipito, se kterým jednám o možné spolupráci v USA. Z té nakonec sešlo. Řekl jsem si tehdy, že mne nejvíce dopředu žene to, když nejsem na nikom závislý a dále se soustředím na přepravy po Evropě.
Sklad
2011
Zkoušíme přepravovat sami mezi Německem a Českou republikou naším vozem každý večer s dodáním do druhého dne. Zásilky předáváme na noc dopravci CS Expres. Ten záhy zkrachuje a po čase uzavíráme spolupráci s firmou Geis Parcel a Českou poštou.

2012
1. 1. 2012 zakládám v Německu firmu Mailboxde.com na zpracování zásilek a nabírám první zaměstnance. Zjišťuji, že nám časem nebude stačit první sklad.

Kuba byl náš první zaměstnanec na plný úvazek a mnoho let na svém stole bojkotoval jakoukoliv inovaci, protože ji vždy předběhl. Pracuje u nás dodnes.

2013
Spím jen pár hodin denně a vidím, že musíme spoustu věcí změnit, abychom mohli fungovat i další roky. Jednou odjíždím domů v 7 hodin ráno. Spousta lidí by mi řekla, že jsem to dělal špatně a nedokázal jsem delegovat. Člověk se k tomu dostane, ale dost let to trvá. Byli jsme v nezdravém růstu, bylo to šílené. Hledali jsme zkratky a zároveň dělali úplně všechno.
2013Máme kontroly snad ze všech úřadů, o některých jsem ani nikdy neslyšel. Trvají vždy mnoho hodin, ale zvykám si, že to takto v Německu je běžné a jinak to nejde. Policie a celní správa nám dokonce pomáhá vymýšlet řešení, abychom měli věci v pořádku.

Hledám další sklad a nevím, jestli vše zvládneme. Nakonec jsem jeden našel. Je to bývalá tkalcovna a před námi se tu vyráběla auta s vyklápěcími dveřmi nahoru.

2014
Do dalšího skladu nemáme nové zaměstnance a mám strach je najímat. Nevím, jaká bude situace, a tak čekám na bod zvratu, kdy zvládneme v tomto skladu platit jak zaměstnance, tak ostatní náklady. Do té doby zde dělám vše sám. Je to náročné a je tam zima. Občas mi chodí pomoct kluci z druhého skladu. Skutečně jsme nabrali nové kolegy až ke konci roku, najít ty správné bylo už těžší.
sklad B
2015
K 1. 1. 2015 měníme právní formu německé firmy na Mailboxde.com GmbH. Soudce po mne chce i životopis. Celá akce trvá 8 měsíců a je to finančně nejnákladnější operace v historii firmy. Dnes bych udělal vše jinak.

2016
Začínáme spolupracovat s firmou MESSENGER (jezdil pro ně Zdeněk Svěrák ve filmu Vratné lahve). Zásilky umíme dodávat stejný den večer do Prahy k osobnímu odběru od 18 do 22 h, stejně tak na depo Geis do Liberce.

2017
ZollObčas to u nás vypadá jako na letišti. Od roku 2017 se velmi zpřísnily podmínky a kontroly pro mezinárodní přepravu zboží. Spolupráce s celní správou je tedy na denním pořádku. V našich skladech organizovala německá celní správa údajně první mezinárodní výjezd s českou celní správou. Bylo to hodně raritní, když u nás před skladem v Německu zaparkovalo pět vozů české celní správy z Liberce v doprovodu svých německých kolegů.
Zoll









2018
V tomto roce získala firma Mailboxde.com GmbH poštovní licenci od Spolkové síťové agentury (Bundesnetzagentur).

2020 - Korona krize - I. vlna
Koncem února nakupujeme velké zásoby jídla a hygienických potřeb pro případ nouze, když by se zavřely hranice (naše firma v Německu v tu dobu má 14 kolegů pendlerů přejíždějících hranici z 15 zaměstnanců). Vytváříme nouzové bedny na přežití na 14 dnů. Zákazníci z Asie nás informují o vážnosti situace. Ta se začíná projevovat v Itálii, kde jsou již prázdné regály v obchodech s potravinami. Není dezinfekce ani v Německu, ani v Česku. Chybí jakékoliv sterilní rukavice. Vše je vykoupeno. Jeden náš dodavatel vyrábí ve své fabrice dezinfekci dle receptu WHO. V něděli 14.3.2020 ve 12:00 se začínají zavírat státní hranice mezi Českem, Polskem a Německem. Uprostřed oslavy narozenin hrnu věci zhruba na měsíc ze skříně do tašky a jedu hledat průjezdné hraniční přechody, kde nás ještě pustí do Německa. Nevíme, co bude, kolega Honza jede hodinu za mnou. Nakupujeme ještě naftu do kanystrů. 16.3.2020 se opravdu zavírají hranice a pendleři musejí zůstat na neurčito v Německu 30 km od svých rodin. Hotely jsou zavřené. První přeshraniční dopravci nám vypovídají služby, protože objížďka mezi naším skladem a logistickými depy dopravců měří 211 km tam a 211 km zpět (místo běžných 2 x 28 km). Polovina kolegů si sbalila věci a 3 týdny spí v kancelářích v Žitavě. Sousedé jim do skladu přivezli pingpongový stůl a před sklad gril. Já nahrazuji 3 dopravní firmy z Česka největší dodávkou, kterou jsme narychlo koupili. V Lužických horách je na úzké silničce hraniční přechod, kde objížďka má jen 50 km. Průjezd je problematický, jednáme s vedením policie, celní správy a hejtmanem Libereckého kraje o výjimce, kterou nakonec získáváme. Protože pendluji mezi Českem a Německem jako dopravce, nemohu jít do své firmy v Německu a musím být vždy venku jako ostatní řidiči, abych nedostal nařízenou karanténu v Česku. Kolegové mi denně dávají nákupní seznam potravin. Jeden kolega v noci tak chrápe, že začali spát na směny. Česká policie nás upozorňuje na hranicích, že nesmíme chodit v Německu ani nakupovat potraviny. Při návratu domů bych musel jít do karantény. Píšu dopis saskému předsedovi vlády panu Kretschmerovi s navrženým řešením. Současně jej informuji, že někteří kolegové samoživitelé, kteří mají střídavou péči o děti, nemohou přijít do práce přes hranice na neurčito a hledáme řešení. Podobných dopisů pravděpodobně získává více, a tak nám Velvyslanectví SRN v Praze vystavuje nótu, kterou nám potvrzuje zařazení do krizové infrastruktury. Kolegové tak mohou s omezeními, ale po 3 týdnech začít jezdit domů. Situace na hranici v horách není tak úplně jistá, proto kolegové čekají na Německé straně a volají na českou policii, zda mohou překročit hranici a nenařídí jim policista karanténu. Vše se potvrzuje a na Velikonoce jedou kolegové domů.